Podniky ve všech zemích EU včetně Česka se připravují na nástup nových pravidel pro ochranu osobních dat. Rozsáhlá reforma se dotkne i firem ze sektoru energetiky, pro které údaje zákazníků znamenají zároveň velkou byznysovou šanci. České firmy mají ještě rok na to, aby se přizpůsobily dosud největší revoluci v ochraně osobních dat, která byla v EU přijata. Ke konci května 2018 vstoupí v platnost takzvané obecné nařízení o ochraně osobních údajů (General Data Protection Regulation – GDPR), které bylo schváleno v dubnu 2016.
Evropanům má poskytnout větší kontrolu nad tím, co se děje s jejich osobními daty – zejména na internetu. Získají tak například právo na vymazání svých údajů. Firmy nebo instituce, které jejich data spravují, je také budou muset informovat, pokud dojde například ke kybernetickému napadení.
Data v energetice
„Některé firmy se probouzejí až teď a vidí, jaký je to balvan práce, který se na ně valí,“ řekla minulý týden na debatě o digitální agendě EU česká europoslankyně Dita Charanzová (ANO, ALDE), která se touto problematikou zabývá. Velkou výzvou bude dodržování nových zásad i pro společnosti působící v sektoru energetiky.
„Sbírají data o fungování domácností a soukromí lidí. Proto se i ony budou muset s obecným nařízením o ochraně dat vyrovnat,“ řekla eurokomisařka pro spravedlnost Věra Jourová, která s tímto tématem vystoupila v dubnu na Pražském evropském energetickém fóru (PEEF).
Nařízení po firmách žádá, aby data získaná od zákazníků anonymizovaly a agregovaly. „Tak, aby se z nich nedalo vyčíst, že patří panu Novákovi nebo paní Šindelkové,“ vysvětlila Jourová. „Počítá se i se situacemi kdy systém napadnou hackeři – neměla by se k nim dostat data konkrétních identifikovatelných lidí,“ dodala komisařka.
Data jsou surovina
Ochranou dat spotřebitelů se zabývá i zimní energetický balíček, který v listopadu představila Evropská komise a nyní jej projednávají členské země a europoslanci. Ochrana údajů je totiž stále aktuálnější s příchodem chytrých měřáků (smart meters) a dalších inteligentních technologií. Mezi hlavní zásady ochrany patří například to, že osobní data zákazníků mohou být sdílena s ostatními energetickými firmami jen tehdy, pokud s tím spotřebitel souhlasí.
Využívání dat ovšem může spotřebitelům přinášet výhody. Společnosti na trhu totiž díky jejich zužitkování mohou soupeřit o to, kdo zákazníkům nabídne lepší produkty. Zároveň mohou spotřebitelé díky lepším údajům o své spotřebě zefektivnit využívání energie třeba s využitím chytrých technologií, jako jsou právě zmíněné smart meters.
„Digitalizace je klíčem k energetické transformaci, protože bez ní nemůže proběhnout decentralizace ani dekarbonizace“ řekl na konferenci PEEF šéf společnosti innogy v České republice Martin Herrmann. Zároveň podle něj platí, že data jsou surovinou moderní ekonomiky. Pokud jde o ochranu osobních údajů, má podle něj sektor energetiky svá specifika. Je prý například potřeba definovat pojem osobních dat v prostředí sítí pro přenos energie.
Jsme v digitální době
„Bude to nápor pro řadu firem, a to nejen v energetice, ale i finančním sektoru nebo zdravotnictví,“ řekla k GDPR komisařka Jourová. Zároveň je to podle ní výzva pro všechny, kdo se zabývají technologickými inovacemi. Evropa by totiž měla fungovat jako místo, kde se vyrábí podle principu „privacy by design“, což znamená, že technologie už v sobě nesou řešení, která umožňují osobní data překlápět do těch „neosobních“.
„Zátěž to bude především pro malé a střední firmy, které nemají týmy právníků a technologických vývojářů,“ myslí si Jourová. „Doufám ale, že i firemní svět pochopil, že jsme postoupili do digitální doby a že zneužitelnost osobních dat je závažná otázka, která vyžaduje přiměřená opatření,“ dodala.
Zdroj: www.euractiv.cz