Rubriky
Uncategorized

Auta bez řidičů: v blízké budoucnosti už by v Evropě neměla nikoho překvapit

 

I když to při pohledu na české silnice zatím není patrné, velké změny v oblasti automobilové dopravy jsou na spadnutí. Vědí to i evropští výrobci aut.

 

„Automobilový průmysl se v následujících deseti letech promění víc než za posledních sto let. To je fakt, který si automobilky plně uvědomují a připravují koncepce budoucí prosperity,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) Zdeněk Petzl.

 

Snaha o ochranu ovzduší i klimatu vytváří tlak na přechod k vozům poháněným elektřinou a dalšími alternativními způsoby. Více lidí také zjišťuje, že auto nepotřebují přímo vlastnit, ale chtějí být zkrátka mobilní.

 

V EU by měla vzniknout cestovní mapa pro přechod k automatizovanému řízení vozidel.

 

Rozvoj digitálních technologií, který mění auta na jakési pojízdné tablety, navíc přináší pohodlnější řízení a přispívá k bezpečnějšímu a plynulejšímu provozu. Obrazem blízké budoucnosti jsou pak auta, která ani nepotřebují řidiče. S těmito trendy – přechodem k čisté mobilitě, rozvojem digitalizace nebo vývojem autonomních aut – je nutné počítat jako s realitou, odpovídá Petzl na otázku, jestli automobilky vnímají změny spíše jako příležitost, nebo ohrožení.

 

„Automatizace řízení je jednou ze součástí přicházející technické evoluce, která pomůže zlepšit kvalitu ovzduší a zvýšit energetickou účinnost i bezpečnost na silnicích, a zároveň přispěje k udržení vedoucí pozice Evropy v oblasti technologií,“ říká také šéf evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu CLEPA Paul Schockmel.

 

Soupeřit s Googlem
O udržení na světové špičce ale bude muset Evropa zabojovat, protože globální konkurence roste a vstupují do ní třeba i firmy, které se zatím pohybují spíše v oblasti IT – jako například americký Google. Úspěch evropských automobilek bude zásadní i pro unijní ekonomiku. V EU zajišťuje automobilový průmysl asi 12 milionů pracovních míst a váže na sebe řadu dalších odvětví.

 

Evropští výrobci už dnes investují do technologií budoucnosti téměř 45 miliard euro ročně, uvádí Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA). Do věci se ale vložila i Evropská komise, která před rokem vytvořila pracovní tým s názvem GEAR 2030. Ve skupině se setkávají nejen zástupci členských zemí, automobilek a jejich dodavatelů, ale také odboráři, představitelé spotřebitelských organizací, ochránci životního prostředí nebo odborníci na bezpečnost provozu.

 

„Očekávám od této skupiny, že vytvoří plán pro inovace v oblasti paliv, přizpůsobení se novým trendům a posílení přístupu na rostoucí trhy,“ řekla k tomu evropská komisařka pro vnitřní trh, průmysl, podnikání a malé a střední podniky Elżbieta Bieńkowska.

 

Experti se v rámci GEAR 2030 zabývají změnami, na které budou muset reagovat hodnotové řetězce evropských automobilek, problematikou automatických vozidel a využívání digitálních dat a také otázkami obchodní politiky a harmonizace technických pravidel.

 

Auta bez řidiče
Celý proces by se měl uzavřít na konci letošního roku a jeho výsledkem mají být doporučení adresovaná právě Evropské komisi. Jedním z výstupů by měla být například cestovní mapa pro přechod k automatizovanému řízení vozidel. Přechod do nové éry neprospěje podle Komise jen výrobcům nebo ekonomice. Do budoucna si slibuje například snížení počtu dopravních nehod.

 

„Až 90 % silničních nehod je způsobeno lidským faktorem. Cestovní mapa pro automatizovaná a digitálně propojená vozidla by pomohla drasticky snížit počet úmrtí,“ uvádí Komise ve svých materiálech.

 

Petzl: V příštích letech se budeme na silnicích setkávat se stále sofistikovanějšími asistenty jízdních režimů, ale na plně automatické vozidlo si budeme muset ještě počkat.
I když už auta budoucnosti podle některých názorů čekají „za rohem“, bude potřeba vyřešit celou řadu otázek.

 

„Automobily podléhají přísné regulaci, nemluvě o tom, že překážkou plošného zavedení autonomních vozidel je zatím i ženevská konvence, která požaduje přítomnost řidiče, jenž má mít vůz pod kontrolou,“ vysvětluje Petzl s odkazem na Světovou úmluvu o silniční a automobilové dopravě, kterou podepsala i většina členských zemí EU.

 

V praxi to podle něj znamená, že v nadcházejících letech se budeme na silnicích setkávat se stále sofistikovanějšími asistenty jízdních režimů, které se představě autonomního vozidla budou postupně blížit, ale na plně automatické vozidlo si budeme muset ještě počkat.

Jak napovídá i název expertního týmu GEAR 2030, Komise očekává, že dostupnější by taková auta měla být do roku 2030. Jejich rozvoji by měly napomoci i legislativní změny.

 

Čistější auta
Také silnějšímu rozvoji elektromobility zatím brání vysoké náklady na pořízení vozu nebo nedostatečná dobíjecí infrastruktura. „Elektrická auta by už neměla být privilegiem několika vyvolených, ale během jednoho desetiletí by se měla stát dostupnými v masovém měřítku,“ myslí si však generální ředitelka Evropského sdružení spotřebitelských svazů (BEUC) Monika Goyensová.

 

Čistou mobilitu ale nezajistí jen snižování emisí ze samotných aut, ale také inteligentnější dopravní systémy, zlepšování infrastruktury nebo výchova řidičů k úspornějšímu řízení, tvrdí automobilky, které na sklonku minulého roku vydaly 10 doporučení pro budoucnost automobilové dopravy v EU. Evropské politiky v nich mimo jiné vyzývají k podpoře inovací a také sledování změn v návycích a potřebách řidičů a spotřebitelů.